Een nieuwe baan in coronatijd
“Misschien heeft corona ook wel geholpen”
Door Corine van Donkersgoed
Als ik Thomas bel voor dit afgesproken interview is mijn eerste vraag ‘Hoe gaat het?’ Met humor antwoordt hij: “Als je je vragen zo gaat stellen, zijn we wel een paar uur bezig.” Gelukkig ken ik mijn doelgroep en snap ik dat deze vraag voor Thomas honderden vragen ineen kan zijn. We lachen er om en ik beloof hem mijn vragen gerichter te stellen.
In februari 2020 start Thomas met een proefplaatsing bij ICT-bedrijf MaxServ in Waalwijk. Met een goede voorbereiding van zowel bedrijf als onze Leermakers jobcoach Ellis gaat Thomas de uitdaging aan. Hij heeft de opleiding gedaan tot softwaretester en hij is meer dan gemiddeld slim. En toch is dit een grote stap voor Thomas. ‘Ik twijfel over heel veel dingen’, legt hij uit. Deze twijfel zorgt voor onzekerheid in communicatie en functioneren. Gelukkig kreeg Thomas veel begrip van zijn contactpersonen binnen het bedrijf. ‘Ik had een eerste gesprek in juni 2019. Toen zeiden ze dat ze me wel in dienst wilden nemen, maar niet op dat moment. Ze hadden net teveel nieuwe mensen aangenomen en konden mij niet genoeg ondersteuning bieden. Dan nemen ze het wel heel serieus, dacht ik’. En MaxServ houdt woord, want in februari van het jaar daarop kan hij inderdaad starten in een proefplaatsing.
"Ik had vanaf het begin het gevoel dat ik mezelf mocht zijn. Dit ben ik, ik heb vertrouwen in mijn kunnen, maar ik heb nog niet veel ervaring. Ik kon zeggen 'ik vind dit moeilijk en ik heb hulp nodig’. Ik kreeg een vast contactpersoon voor technische vragen met wie ik iedere week een uurtje ging zitten. Ook kon ik met deze persoon bespreken hoe je samen met collega’s werkt. Dat werkt goed voor mij!’
Voor Franca Bauer van MaxServ lijkt dit vanzelfsprekend: “We bieden bewust en met overtuiging ruimte aan mensen voor wie een werkplek bij een bedrijf als dat van ons wellicht niet direct voor de hand ligt. Dat we ons daarvoor een beetje moeten aanpassen, moeten bijleren of extra tijd in iemand moeten investeren vinden we niet erg.”
Als softwaretester is Thomas ongeveer de helft van zijn tijd bezig met het updaten en aanpassen van bestaande testen. De andere helft wordt ingevuld met het ontwikkelen van nieuwe testen. Het spannendste in zijn werk is het klantcontact en het ‘loggen’ van uren. Alles in de interactie met anderen levert twijfel op. Dit zijn onderwerpen waar hij met zijn jobcoach over praat. ”Ik heb veel gedachten en ik weet niet welke gedachten bij autisme horen en welke niet. Door met haar te praten krijg ik een soort richtlijn hoe anderen met dingen omgaan. Het helpt om te weten dat een ander het soms ook moeilijk heeft of iets moeilijk vindt. Zoals het uren ‘loggen’. Wanneer kun je een kwartiertje werk wel aan de klant toeschrijven en wanneer niet? Dat zijn blijkbaar vragen die voor meer mensen lastig te beantwoorden zijn.”
Nog in de periode van de proefplaatsing komt corona om de hoek kijken. Eigenlijk mag een proefplaatsing maximaal twee maanden duren, maar het UWV werkt mee en geeft de mogelijkheid tot een verlenging met twee maanden. Dit geeft MaxServ in de eerste coronagolf de tijd om de impact van deze nieuwe werkelijkheid in te schatten. Lastiger is het feit dat Thomas van de één op de andere dag thuis moet gaan werken. Veranderingen zijn altijd al moeilijk, maar nu heeft hij vragen als Wanneer begin ik? Wanneer ben ik klaar? “Ik had veel extra mogelijkheden in mijn hoofd en was continu afgeleid.” Gelukkig kon hij dit met zijn jobcoach Ellis bespreken. De dag werd in stukken gehakt en Thomas ging drie keer twee uur werken. Het bedrijf stelde zich op alle opzichten flexibel op en zo kreeg Thomas een nieuwe werkbare structuur. Hulp vragen is moeilijker in de nieuwe coronasituatie. “Voorheen liep ik naar iemand toe, nu moet ik mailen. Die stap is groter. Gelukkig kwam MaxServ me tegemoet en mocht ik al snel één dag in de week naar kantoor. Maar misschien heeft corona ook wel geholpen’, geeft Thomas toe, ‘want alles was nieuw voor mij en kostte me veel energie. Door corona waren er minder sociale activiteiten of sociale druk en zo kon ik het beter aan.’
Volgens Franca heeft Thomas zijn plek bij MaxServ - inmiddels met een vaste aanstelling - echt verdiend: “Hij is zichtbaar gemotiveerd, vriendelijk, behulpzaam en gewoon erg intelligent. We merken dat hij informatie iets anders verwerkt dan de meesten van ons, maar omdat hij zelf zo goed in staat is aan te geven wat hij nodig heeft, komen we er samen prima uit. Bovendien is hij juist door zijn manier van kijken en interpreteren een erg waardevolle bijdrage voor de teams. Thomas is bovengemiddeld secuur, neemt niet zomaar iets voor wáár aan en er ontgaat hem niets. Als tester zijn dat onmisbare eigenschappen. Wij praten niet meer over een plaatsing: Thomas is een collega, one of the guys, een MaxServ'er, een van ons. We zijn blij dat hij voor MaxServ heeft gekozen en trots dat we dit samen hebben laten slagen.”
Terug naar berichten